Основи на дизайна

Въведение в графичния дизайн

Основите на дизайна са в основата на всяка визуална среда, от изобразителното изкуство до модерния уеб дизайн. Те дори присъстват в привидно маловажни детайли, като шрифтовете, които съставят повечето композиции.

Какво общо имат тези примери? Някои много основни елементи, включително линия, форма, фигура, текстура и баланс. Поотделно, те може да не изглеждат много на място, но заедно те са част от почти всичко, което виждаме и създаваме.

Основите могат да бъдат плашещи в началото, особено ако не се смятате за художник. Но имайте открит ум – има много неща, които могат да ви научат да работите с различни активи и да създавате прости визуализации от нулата.

Линия

Линия е фигура, която свързва две или повече точки. Тя може да бъде дебела, тънка, вълнообразна или назъбена – списъкът продължава. Всяка възможност придава на линията малко по-различно усещане.

Линиите се появяват често в дизайна; например в чертежи и илюстрации. Те също са често срещани в графични елементи, като текстури, шарки и фонове.

Линиите могат да се използват и в по-скромни композиции – за организация, акцентиране или просто декорация. В примера по-долу са използвани линии за създаване на блоксхема, която насочва окото на читателя от един елемент към следващия.

Когато работите с линии, обърнете внимание на неща като дължина, цвят, текстура и стил. Тези фини качества могат да имат голямо влияние върху начина, по който се възприема вашия дизайн.

Потърсете места, където линиите се крият в полезрението; например в текст. Дори и тук експериментирането с различни качества на линията може да ви даде много различни резултати.

Форма

Форма е всяка двуизмерна област с разпознаваема граница. Това включва кръгове, квадрати, триъгълници и т.н.

Формите попадат в две отделни категории: геометрични (или правилни) и органични (където формите са по-свободни фигури).

Формите са важна част от визуалното представяне на идеите. Разпознаваме уличните знаци, символите и дори абстрактното изкуство до голяма степен заради формите им.

Формите имат изненадващ брой приложения в ежедневния дизайн. Те могат да ви помогнат да организирате или отделите съдържание, да създадете прости илюстрации или просто да добавите интерес към работата си. Вижте дали можете да забележите многото примери в изображението по-долу.

Формите са важни, защото те са в основата на толкова много неща. Научете се да ги търсите в други дизайни и скоро ще започнете да ги виждате навсякъде.

Фигура

Когато една форма стане 3D, ние я наричаме фигура. Фигурите съставляват различни неща в реалния свят, включително скулптури, архитектура и други триизмерни обекти.

Фигурите обаче могат и да не бъдат триизмерни форми. Те могат да бъдат имплементирани и чрез илюстрация, като се използват техники като светлина, сянка и перспектива за създаване на илюзията за дълбочина.

При двуизмерния дизайн фигурата прави реализма възможен. Без нея, изобразяването, като изображението по-долу – топка със светлосенки и засенчване – просто не би било същото.

Дори изображения, които са по-малко реалистични, използват подобни техники, за да създадат измерение. По-долу осветлението и засенчването са стилизирани, но все пак намекват за фигура и дълбочина.

В ежедневната композиция предназначението на фигурата е същата, но в по-малък мащаб. Например, обикновена сянка може да създаде илюзията за слоеве или да даде на обект усещане за място.

Основните фигури могат да внесат нотка на реализъм в работата ви, което е мощен инструмент, когато се използва умерено.

Текстура

Текстурата е физическото качество на повърхността. Подобно на фигурата, тя може да бъде част от триизмерен обект, в примера по-долу (малък бодлив кактус в лъскав керамичен съд).

Или може да се подразбира чрез илюстрация, подсказвайки, че ще има текстура, ако съществува в реалния живот.

В дизайна, текстурата добавя дълбочина и осезаемост към иначе плоските изображения. Обектите могат да изглеждат гладки, груби, твърди или меки, в зависимост от елементите.

За начинаещи, текстурите правят страхотни фонови изображения и могат да добавят много интерес към работата ви. Погледнете внимателно и можете да намерите текстура на неочаквани места, като шрифтове и лъскави икони.

Просто внимавайте да не се прекалявате – твърде много текстура в един дизайн може да е объркващо.

Баланс

Балансът е равномерното разпределение на визуалното натоварване (по-точно, колко един елемент привлича погледа на зрителя). Балансът може да бъде повлиян от много неща, включително цвят, размер, брой и празно пространство.

Усвояването на баланса може да бъде трудно за начинаещи, защото отнема малко интуиция. За щастие дизайнерският свят е пълен с примери, които могат да ви помогнат да разберете различните му итерации.

Симетричните проекти са еднакви или подобни от двете страни на една ос. Те изглеждат балансирани, защото всяка страна е ефективно една и съща (ако не е идентична).

Асиметричните проекти са различни, но теглото все още е равномерно разпределено. Композицията е балансирана, защото привлича вниманието към правилните неща (в този пример името на човека и фирменото лого).

Правилото на третините

Много хора, включително дизайнери и фотографи, използват стратегия, наречена правило на третините. Вашата работна зона разделена на 3×3 мрежа. Фокусната точка на изображението се поставя върху или близо до една от линиите на мрежата, създавайки визуален баланс с останалата част от пространството.

Намираме този тип състав за привлекателен, тъй като според проучванията човешкото око естествено следва този път при сканиране на дизайна.

Поставяне на всичко заедно

Основите на дизайна са за по-голямата картина – с други думи, да се научите да оценявате многото малки детайли, които съставляват всяка композиция.

Тази информация може да се приложи за почти всеки тип проекти, независимо дали създавате собствена графика или просто търсите прости начини за подобряване на работата си.


Източник: GCF Global

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *