Какво е типография?

Въведение в графичния дизайн

Типографията е стилът или външния вид на всеки текст. Тя разглежда разположението на буквите, разстоянието между тях и размера им, като по този начин взима под внимание визуалното въздействие на всеки шрифт на база на неговата индивидуалност.

Типографията е навсякъде около нас. Тя намира място в книгите, които четем, в уебсайтовете, които посещаваме, върху уличните знаци, които всеки ден трябва да спазваме, и къде ли още не. Днес тя е неотлъчна част от работата на графичния дизайнер и днес почти не съществува труд, в която той да не използва шрифт или набор от шрифтове.

Нека се запознаем с най-разпространените шрифтове и тяхното приложение.

Серифни шрифтове

Серифните шрифтове биват наричани още серифни/серифи и техния отличителен белег е леката издатина в основата на буквата, наподобяваща „опашчица“.

Заради класическия си вид, създаващ усещане за строга визия, те са предпочитани за печатни издания като книги, списания и вестници.

Санс серифни шрифтове

Санс серифните шрифтове са пълната противоположност на серифните и при тях липсва характерната за тях „опашчица“. Името „sans“ има френска етимология и всъщност значи “без” сериф.

Техният стил е по-модерен и изчистен и затова е по-лесен за четене на дисплеи като монитори, смартфони или таблети.

Шрифтове, предназначени за дисплеи

Шрифтовете за дисплеи могат да бъдат в много различни стилове, като скрипт, blackletter, всички букви да бъдат главни и доста измислени.

Заради тяхната помпозност и предимно декоративна функция, те са препоръчват за кратки текстове като заглавия или описания.

Избор на шрифт

Шрифтовете имат свой собствен език. Всички те имат какво да кажат отвъд думите на страницата. Ето защо е важно да помислите за вашето послание, след което да изберете шрифт, който да пасва.

Шрифтове, които трябва да избягваме

Разбира се, съществуват и твърде употребявани или остарели шрифтове, които са втръснали до болка и по тази причина трябва да бъдат избягвани. Това са Comic sansJokermanCurlsBrush scriptKristen ITCPapyrus и други.

Ако се окажете изкушени от тях, помислете дали да използвате някой друг шрифт. Има много шрифтове с подобен външен вид и усещане, които е по-малко вероятно да отклонят вашето послание.

Комбиниране на шрифтове

Когато решавате кои шрифтове да използвате, тук важи правилото „less is more“ (по-малко винаги значи по-добре/повече). Най-добре е да се ограничите до един или два шрифта на проект. Ако имате нужда от повече контраст, опитайте да повторите един от шрифтовете с различен размер, тежест или стил. Този трик е практически безупречен и създава интересни комбинации, които работят.

Вероятно сте чували, че противоположностите се привличат. Същото важи и за шрифтовете. Не се страхувайте да комбинирате стиловете на шрифтовете, които са различни, но се допълват, като санс сериф и сериф. Това може да изглежда предизвикателно, но не се отчайвате. Погледнете към други дизайни за вдъхновение и скоро ще се научите кои шрифтове си подхождат.

Важни термини

Може би сте чували термини като kerning, leading, tracking и hierarchy. За тези с по-голям опит, тези концепции са от съществено значение за създаването на професионално изглеждащи дизайни. Като начинаещ не е нужно да знаете всичко за тези термини – достатъчно е просто да знаете при какви условия се използват.

Hierarchy/Йерархия

Йерархията се използва, за да насочва читателя към онова, което е най-важно. С други думи, тя използва различни нива на акцент, за да направлява читателския поглед.

Установяването ѝ е просто. Решете кои елементи искате първо да привлекат вниманието на читателя, а после ги разграничете. По-важните елементи обикновено са по-големи, по-смели и различни.

Leading/Водене

Воденето е интервалът между редовете в текста, известен също като разстояние между редовете.

Ако не сте сигурни колко разстояние да оставите между тях, не се притеснявайте – настройката по подразбиране обикновено е добре. Целта е текста ви да бъде удобен и лесен за четене. Твърде много или твърде малко разстояние може да направи нещата неприятни за читателя.

Tracking/Проследяване

Проследяването всъщност е разстоянието между буквите. Повечето програми Ви позволяват да го сбивате или разширявате в зависимост от ефекта, който търсите.

Това създава определен художествен ефект. Също така той може да Ви помогне да коригирате шрифтове, които са неправилно разположени.

Kerning

Кернинг е пространството между специфичните знаци. За разлика от проследяването, то се променя в хода на думата, защото всяка буква съвпада по различен начин.

Някои шрифтове имат лош кернинг, при който някои букви изглеждат неправилно разпределени. Ако шрифтът, който използвате, е такъв, най-добре е да изберете друг.

Добре изработеният текст може да означава разликата между нещо обикновено и нещо необикновено – дори ако току-що сте започнали с дизайна. Когато започнете да се интересувате от типографията, ще започнете да забелязвате и виждате повече и да можете да правите повече неща в своята работа.


Източник: GCF Global

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *